5 najczęstszych awarii, które unieruchomią samochód

Jazda po polskich drogach nie należy do najłatwiejszych zadań i najprzyjemniejszych zadań, ponieważ charakteryzują się one dużą liczbą dziur i nierówności. Są one przyczyną awarii wielu pojazdów niezależnie od pory roku czy warunków atmosferycznych. Wyższe i bardziej elastyczne zawieszenie oraz opony klasy Premium oczywiście minimalizują ryzyko uszkodzenia układu napędowego w trakcie jazdy, ale większość europejskich aut jest osadzona dosyć nisko, a ponadto są to głównie pojazdy stworzone z myślą o jeżdżeniu po cywilizowanych drogach. Poniżej podpowiadamy jakie awarie mające potencjał unieruchomienia auta mają miejsce najczęściej na drogach.

Awaria układu jezdnego

Układ jezdny w połączeniu z układem hamulcowym oraz zawieszeniem tworzą układ napędowy, którego awaria niemal zawsze uniemożliwia dalszą drogą. Bez wątpienia najczęstszą przyczyną awarii jest tu nieszczelna opona, która łatwo uszkodzić może się na wyboistych drogach. Poruszanie się z uszkodzonym kołem stwarza dodatkowe zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu oraz jest niewskazane ze względu na duże prawdopodobieństwo trwałego uszkodzenia nieeksploatacyjnych części auta. Awaria samochodu na autostradzie to sytuacja, w której należy przedsięwziąć odpowiednie środki (np. postawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości i wezwać pomoc drogową)

Awaria układu hamulcowego

Do częstych awarii układu napędowego zaliczyć można także problemy z układem hamowania, który potrafi się zapowietrzyć. W praktyce objawia się to mocno opóźnioną i osłabioną reakcja układu hamulcowego, bez którego bezpieczne zatrzymanie rozpędzonego auta nie jest możliwe. Regularne wizyty w serwisie oraz przeglądy techniczne samochodu pozwalają zagwarantować prawidłowe działanie układu hamulcowego, zaś w przypadku zapowietrzenia instalacji fachowcy bez trudu poradzą sobie z tego rodzaju naprawą. W nowszych autach tego rodzaju problemy zasygnalizować może w komputer pokładowy, zaś w starszych pojazdach funkcję taką pełnią mrugające lub świecące ikony awarii w samochodzie widoczne na desce rozdzielczej.

Awaria elektryki

Im nowszy samochód, tym więcej elektronicznych gadżetów znaleźć można w potencjalnym wyposażeniu, co ma dobre i złe strony. Komputery pokładowe często zawczasu potrafią poinformować kierowcę o potencjalnych problemach z jakimś podzespołem albo układem, ale w przypadku awarii elektrycznej mogą one uniemożliwiać uruchomienie pojazdu. Starsze mechaniczne jednostki można często uruchomić nawet pomimo potencjalnych problemów z elektryką lub niesprawnego alternatora. Rozładowany akumulator może utrudniać zapłon świec w silniku, ale znacznie poważniejszym problemem jest brak oświetlenia w trakcie jazdy. Słabo widoczne auto, którego kierowca nie jest w stanie zasygnalizować zaplanowanych manewrów drogowych stanowi duże zagrożenie dla zdrowia pozostałych uczestników ruchu drogowego. W kwestii takiej jak awaria elektryki dobrze jest zdać się na diagnozę profesjonalisty, ale warto najpierw upewnić się, czy problemem nie jest po prostu przepalony bezpiecznik. Nowe bezpieczniki podobnie jak małe żarówki do reflektorów czy lamp dostać można na każdej stacji benzynowej, dzięki czemu samodzielna wymiana nie powinna stanowić większego problemu.

Awaria jednostki napędowej

Problemy z silnikiem i skrzynią biegów to potencjalnie najdroższe oraz najbardziej skomplikowane naprawy, jakich wymagać może samochodów. Bez specjalistycznych narzędzi, książkowej wiedzy oraz praktycznego doświadczenia samodzielna naprawa graniczy z cudem. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek odchyleń od standardowej pracy jednostki napędowej lub problemów ze zmianą biegów bezpieczniej jest się zatrzymać oraz zamówić pomoc drogową. Szczególnie problematyczna może być awaria samochodu na autostradzie, ponieważ obowiązują tam niezwykle restrykcyjne przepisy w zakresie zatrzymywania się i postoju.

Awaria układu chłodzenia

Najczęstszym objawem problemów z układem chłodzenia jest podwyższenie temperatury silnika i oleju, co powinno być sygnalizowane świecąca lub mrugającą ikoną na desce rozdzielczej. Przyczyna awarii może tu często być tu nieszczelność spowodowana uszkodzeniem mechanicznym w trakcie jazdy. Małe kamyczki i odłamki przy dużej prędkości potrafią przebić przynajmniej jedną ze ścian chłodnicy, co sprawia, iż wysokie ciśnienie w instalacji wypycha szybko na zewnątrz płyn chłodzący. Tymczasowym rozwiązaniem jest oczywiście ciągłe dolewanie płynu chłodniczego lub wody, ale pozwoli to w najlepszym razie spokojnie i samodzielnie dotrzeć do mechanika.