Największe błędy popełniane podczas holowania
Znalezienie się w sytuacji kiedy holowanie auta jest jedynym sensownym rozwiązaniem to ryzyko, z jakim musi liczyć się każdy kierowca. Awarie drogowe, unieruchomienie pojazdu w głębokim błocie lub przydrożnym rowie melioracyjnym to przykłady dosyć powszechnych sytuacji, w których holowanie jest często najszybszym rozwiązaniem. Stres jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za popełnianie błędów, które w praktyce mogą okazać się bardzo kosztowne. Najbezpieczniej jest oczywiście wezwać profesjonalną pomoc drogową lub zamówić podstawienie lawety, dzięki czemu łatwiej jest przetransportować uszkodzone auto lub motocykl do mechanika. Holowanie nie jest możliwe bez pomocy drugiego pojazdu i kierowcy, ale ślepe zdawanie się na jego wiedzę nie jest najlepszym pomysłem. Poniżej podpowiadamy jakich błędów nie popełniać oraz jakie przepisy warto znać, aby uniknąć niepotrzebnego mandatu.
Jaka jest dopuszczalna prędkość podczas holowania?
Wiele osób z pewnością pamięta jeszcze pytania z egzaminu na prawo jazdy, które definiowały kwestie takie jak dopuszczalna prędkość podczas holowania. Z biegiem lat przepisy oczywiście się zmieniają, co ułatwia służbom wystawianie mandatów wszystkim kierowcom, którzy nie śledzą dokładnie zmian w legislaturze. Obecnie w terenie zabudowanym w trakcie holowania nie można poruszać się szybciej niż 30 km/h, zaś w niezabudowanych jest to 60 km/h. W trakcie tego procesu należy zachować szczególną ostrożność oraz zadbać o odpowiednie oznaczenie auta holowanego, co pozwala zadbać o bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego. Holowanie pojazdu z większą prędkością niezależnie od sytuacji jest skrajnie nieodpowiedzialne oraz niebezpieczne. Ponadto masa całkowita pojazdu holowanego nie może być wyższa od masy samochodu holującego.
Oznaczenie auta holowanego – co trzeba wiedzieć?
Po prawidłowym połączeniu linki holowniczej oraz ukończeniu wszystkich zadań związanych z przygotowaniem pojazdów i kierowców do holowania trzeba:
- umieścić trójkąt ostrzegawczy po lewej stronie tylnej szyby holowanego auta,
- sprawdzić działanie hamulca najazdowego oraz układu kierowniczego,
- zapalić światła mijania w holującym samochodzie,
- zawiązać żółtą lub czerwoną chorągiewkę na środku linki.
Warto wspomnieć też o sytuacji, w której warunku pogodowe znacznie pogarszają widoczność na drodze. Powinno się wtedy zapalić dodatkowo światła pozycyjne, dzięki czemu łatwiej uniknąć jest kolizji z pozostałymi uczestnikami ruchu drogowego.
Rodzaje połączeń między holowanym autem
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest stosowanie nieodpowiedniej lub niskiej jakości linki holowniczej. Jeżeli chodzi o rodzaje połączeń między holowanym autem, wyróżnić można rozwiązania sztywne nieprzekraczające 3 metrów (np. drągi holownicze) oraz połączenia giętkie w postaci linek holowniczych o długości od 4 do 6 metrów. Produkty tego rodzaju można bez trudu dostać na stacjach benzynowych oraz w sklepach motoryzacyjnych, ale warto upewnić się, czy posiadają homologację. Linki holownicze w powinny mieć wzór z naprzemiennie występujących pasów białych i czerwonych, zaś zastępowanie ich innym rodzajem nawet grubego sznura jest bardzo nieodpowiedzialne.